Kontuzja jest urazem spowodowanym przez nieodpowiednio wykonany ruch lub inny czynnik zewnętrzny, który oddziałuje na nasze ciało. Najczęściej przytrafia się sportowcom, którzy są bardziej narażeni na działanie takich bodźców. Kontuzje w sporcie wynikają często z rozpoczynania obciążających ćwiczeń bez lub z niewłaściwie wykonaną rozgrzewką. A także wykonywanie intensywnych treningów sportowych, które są dużo silniejsze niż możliwości naszego ciała oraz nieumiejętne korzystanie ze sprzętu na siłowni. Najczęściej kontuzje przytrafiają się w sportach, gdzie wykorzystuje się maksymalną siłę szybkości i osiągów, czyli np. crossfit, czy trójbój powerlifting oraz w sportach typu piłka nożna i koszykówka. Nie oznacza to jednak, że nie przytrafią się sportowcom z innych dziedzin. Wszystko zależy od organizmu, przygotowania, intensywności ćwiczeń i sprzyjającego losu.

Kontuzje ze względu na różnorodność, rozległość i swój charakter dzielą się na lekkie i ciężkie.

Urazy lekkie są jak sama nazwa mówi niewielkimi uszkodzeniami i krótkotrwałym unieruchomieniem lub wyłączeniem z aktywności. Wszelkie lekkie obrażenia są łatwe w leczeniu i nie potrzebują długiego czasu rekonwalescencji. Ciężkie kontuzje najczęściej przytrafiają się zawodowym sportowcom. Nieraz konsekwencje ich obrażeń są na tyle poważne, że na długi okres wyłączają zawodnika z wszelkich aktywności fizycznych. Wymagają natychmiastowego przerwania treningów oraz stałej opieki lekarskiej. Czasem konieczna jest nawet operacja i długa rehabilitacja. Niestety zdarza się, że przez poważne kontuzje sportowcy musieli zakończyć swoja karierę.

Do lekkich kontuzji zaliczamy:

  • stłuczenia;
  • uderzenia;
  • skurcze;
  • stany zapalne;
  • rany;
  • napięcie mięśni;
  • naciągnięcia.

Kontuzje ciężkie to zazwyczaj:

  • naderwanie mięśni;
  • pęknięcie;
  • złamanie;
  • skręcenie;
  • zwichnięcie stawów;
  • głębokie rany;
  • urazy kolan;
  • wyłamanie stawów;
  • zerwanie ścięgien;
  • zrosty bliznowate;
  • zerwanie przyczepów.

Kontuzje – jak ich unikać?

Unikanie kontuzji w sportach nie jest wcale łatwym zadaniem, natomiast jest najważniejszym aspektem, aby cieszyć się możliwościami aktywności fizycznej. Największe znaczenie ma odpowiednio przeprowadzona rozgrzewka, która stabilizuje struktury mięśniowe i poprawia ich ukrwienie. Powinna być dynamiczna oraz powtarzalna Ważne, aby dotyczyła całego ciała i wszystkich partii mięśniowych. Kolejnym sposobem jest rozciąganie, pomagające utrzymać ścięgna w dobrej kondycji i zapobiegające przykurczom mięśni podczas kolejnych treningów. Ważnym aspektem w unikaniu obrażeń podczas treningów sportowych są ćwiczenia stabilizacyjne z użyciem piłki , czy taśm oporowych. Takie metody wzmacniają połączenia stawowe oraz poprawiają ogólną kondycję. W unikaniu kontuzji ważna jest również świadomość i wiedza (chociaż minimalna). Warto poczytać sobie o budowie układu kostno-stawowego, anatomii i funkcjonowaniu naszych mięśni. W celu zabezpieczenia swoich mięśni i stawów ważna jest również odpowiednia dieta i suplementacja. W zależności od intensywności treningów i rodzaju sportu, który uprawiamy należy dobrać dietę niezbędną w odpowiednią ilość kalorii oraz substancji odżywczych. Zawodowi sportowcy mają regularny kontakt z dietetykami, którzy ściśle pilnują ich zapotrzebowań. Dodatkowo opłaca się przyjmować właściwą suplementację. Aby wzmocnić swoje stawy sportowcy korzystają z kolagenu w proszku, płynie lub tabletkach. Jest to świetny sposób, aby uniknąć wszelkich kontuzji związanych ze stawami. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o możliwościach kolagenu – kliknij tutaj. Uzupełniając organizm wapniem i cynkiem możemy wzmocnić nasze kości i uniknąć wszelkich złamań. Kontuzje w sporcie są nieuniknione, jednak warto zrobić wszystko, żeby zmniejszyć szansę ich wystąpienia i sprawić, żeby miał na nie wpływ jedynie nieszczęśliwy los, a nie złe przygotowanie lub nieświadomość.

Najczęstsze kontuzje w sporcie – leczenie

W przypadku większości kontuzji stosuje się leczenie zachowawcze, które polega na schładzaniu, odciążaniu oraz fizjoterapii. W cięższych przypadkach konieczne są operacje i długotrwałe rehabilitacje. Techniki stosowane w celu wyleczenia wszelkich urazów są różne. W pierwszej fazie leczenia najczęściej stosuje się leki przeciwzapalne i maści. Mogą one doprowadzić do szybkiej regeneracji i zniknięcia stanów zapalnych. Na rynku znajduje się cały wachlarz maści, które również są tworzone na bazie ziół. Często są chłodzące, dlatego warto zaaplikować je od razu po wypadku. Chcesz wiedzieć więcej, czym charakteryzują się maści dla sportowców i jaką wybrać dla siebie – przeczytaj https://bol-stawow.pl/blog/masc-dla-sportowcow-najlepsza-na-stawy-jaka-wybrac/ . Fizjoterapeuci i lekarze stosują również technikę zastrzyków sterydowych, które mają na celu przyspieszenie regeneracji i zmniejszenie bólu. Procedury leczenia są różne i zależą wyłącznie od rozległości urazu, dlatego warto skonsultować problem się z lekarzem.