Jak powinna wyglądać dieta przy wysiłku fizycznym?

W związku z coraz popularniejszą trendem zdrowego stylu życia, więcej osób zainteresowało się uprawianiem różnego typu aktywności fizycznej. Każdy wytrwały biegacz lub fan siłowni wyrecytowałby, że regularny tryb życia, a więc konsekwentnie podejmowany wysiłek fizyczny stanowi istotny element prewencyjny wielu chorób, w tym cywilizacyjnych. Mowa tu głównie o nadwadze, otyłości, nadciśnieniu tętniczym, zespole metabolicznym, cukrzycy typu 2 i nowotworach. Jednakże najskuteczniejszy efekt zarówno terapeutyczny, jak i profilaktyczny daje wysiłek fizyczny połączony z odpowiednio dobraną do niego dietą. Warto więc dowiedzieć się, w jaki sposób się odżywiać uprawiając sport, nawet rekreacyjnie.

Regularnie wykonywany i odpowiednio dobrany do swoich możliwości wysiłek fizyczny jest jedną, z najzdrowszych działań człowieka o niezwykłej mocy profilaktycznej. Odpowiednio skomponowane i dobrane do nas treningi zwiększają wydolność naszego organizmu, wspierają odporność i inne funkcje naszego organizmu, poprawiają ukrwienie, obniżają ciśnienie krwi, zwiększają insulinowrażliwość, a także co dla większości istotne: zmniejszają masę ciała, a także wysmuklają naszą sylwetkę.

jak-powinna-wygladac-dieta

Wysiłek fizyczny, w jakimkolwiek celu uprawiany, zużywa zapasy odżywcze organizmu. Aby prawidłowo zadbać o odpowiednie samopoczucie osoby aktywnej, a także zwiększyć jego wydajność i regenerację po treningu należy dostarczyć wraz z dietą dopasowaną indywidualnie dawkę kilokalorii wraz ze wszystkimi niezbędnymi składnikami odżywczymi. Nie można także zapomnieć o spożyciu płynów, gdyż prawidłowe nawodnienie zwiększa wydolność, czas trwania wysiłku, a także zapobiega przegrzaniu się naszego organizmu. Dlatego też, dieta sportowca powinna:

 

  • 1) Obfitować w łatwostrawne białko

To właśnie z tego makroskładnika zbudowane jest nasze ciało, w tym każdy narząd wewnętrzny i mięśnie. To właśnie one zostają najmocniej zaangażowane w wysiłek fizyczny, a także ich rozpad dostarczy organizmowi niezbędnej energii w czasie deficytu energetycznego. Dlatego też trenując powinniśmy zwiększyć podać produktów obfitujących w swym składzie w białko. Jest to chude mięso (kurczak, indyk, cielęcina, schab i polędwica wołowa), a także jaja i chude produkty mleczne (do 2 % zawartości tłuszczu).

 

  • 2) Pełnoziarniste węglowodany

Pełnoziarniste produkty węglowodanowe, to drugi, po białku najważniejszy składnik diety sportowca. Dlaczego? To właśnie one dostarczają zapasów energetycznych podczas wydłużonego wysiłku. Poza tym, dla odchudzających się osób jest to niezbędny składnik do prawidłowego spalana tłuszczu, gdyż wg powiedzenia „tłuszcze spalają się w ogniu węglowodanów”. Węglowodany złożone znajdziemy w grubych kaszach (gryczana, jaglana, pęczak), makaronach razowych, brązowym ryżu i razowym pieczywie.

 

  • 3) Tłuszcze

Jest to ważny składnik odżywczy, dzięki któremu zachodzi ułatwione wchłanianie witamin tłuszczorozpuszczalnych A, D, E i K. Dodatkowo tłuszcze dostarczają niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3 o działaniu przeciwzapalnym. Redukują zmęczenie, obniżają potencjał oksydacyjny wysiłku fizycznego i wspomagają pracę mózgu. Nienasycone tłuszcze znajdziemy w rybach morskich (makrela, dorsz, śledź, sardynka, łosoś), olejach roślinnych (szczególnie spożywanych na surowo), a także orzechach i pestkach.

 

  • 4) Witaminy i składniki mineralne

Zdrowa i zbilansowana dieta odchudzająca, pomimo restrykcji kalorycznych powinna realizować w pełni zapotrzebowanie na witaminy i mikroelementy. Znajdziemy je w bogactwie warzyw i owoców, a także nasion, pestek i orzechów. Spożywane w odpowiednich ilościach zwiększą naszą wydolność, poprawią funkcjonowanie układu nerwowego i wspomogą pracę mięśni. Warto zwrócić uwagę na odpowiednią podaż witamin z grupy B, które przyspieszają regenerację mięśni po wysiłku rozkładając zawarty w nich kwas mlekowy. Witaminy te zawarte są produktach mlecznych, pełnoziarnistym pieczywie, a także orzechach.

 

Tak skomponowana dieta, oparta na naturalnej, nieprzetworzonej żywności dostarczająca wszystkich niezbędnych składników odżywczych sprawi, że wysiłek fizyczny będzie przyjemnością, a odchudzanie przy jego pomocy skuteczne. Zadbaj o swoją dietę i ciesz się zdrowiem na długo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


× cztery = 32

Activ 8 © 2013 Frontier Theme